Pilih papan induk (motherboard) yang betul



USB adalah boleh dipilih, sekarang setiap papan induk (motherboard) ada terpasangnya. Sesetengah papan induk diteruskan , menawarkan dibina di alat-alat kawalan SCSI, menyokong (support) 10/100 Ethernet, video dan bunyi terbina dalam (onboard/built-in) dan sebagainya. Membeli sekeping papan induk adalah satu pelaburan. Anda perlu mengetahui apa anda mahu dan kemudian memilih papan induk yang mempunyai kombinasi yang terbaik untuk anda.


3 Tahap

Ada tiga tahap papan induk (motherboard).

Pertama, kita ada yang lebih murah, papan induk yang asas. Ini ialah bermacam-macam dari papan induk yang biasanya diperolehi jika anda tidak mahu berfikir banyak tentang perkakasan dan tidak mahu berurusan dengan kekecewaan. Anda hanya ingin membinanya dan memasangnya. Papan-papan induk ini biasanya telah terbina dalam suara dan video, dan kadangkala ada peralatan lain juga, seperti sebuah modem. Mereka biasanya tidak di overclock dengan baik dan tidak memerlukan sokongan CPU yang banyak. Papan-papan induk ini adalah murah dan sering baik dalam sebelum dibina PC yang murah kerana mereka mengandaikan anda akan tidak akan meningkat-upayakan (upgrade) kannya.

Kedua, kita ada satu tahap papan induk yang paling banyak digunakan. Papan-papan induk ini datang dengan satu slot CPU, pengawal (controller) EIDE dan sebagainya. Beberapa telah terbina dalam video dan bunyi, walaupun banyak yang tidak kerana mereka tahu bahawa perkakasan yang diminati hanya mendapati bahawa ianya mengganggu kadangkala. Pelbagai sokongan pemproses-pemproses mereka, dan dengan lebih voltan dan ketetapan pengganda (multiplier setting), mereka adalah lebih mudah utk overclocking. Dengan jumlah sesuai PCI slot dan satu AGP slot, papan-papan induk ini adalah hebat.

Ketiga, ialah papan-papan induk pemproses kembar (dual processor), sering kali dengan dibina di NIC dan SCSI, satu crapload PCI slot. Ini ialah lebih sesuai bagi NT Workstations daripada komputer meja anda, tetapi sesetengah yang makan dan bernafas di komputer mereka mungkin mahukan sesuatu seperti ini.

Layout Papan induk

Ramai orang tidak mengambil peduli di mana semua perkakasan terletak pada papan induk, padahal ia adalah penting. Adakah di sana satu kapasitor besar betul dekat CPU slot, menyekat kipas CPU? Adakah sesuatu yang menghalang kad PCI dari dimuatkan? Anda perlu mengetahui secara kasar apa yang akan dipasang pada papan induk dan mengetahui jika ada sesuatu akan menghalang. ATX dan papan-papan induk NLX adalah lazimnya bagus dalam hal ini.

Slot PCi

Jika kita ikut kepala kita, kita sudah tentu mahukan sekeping papan induk dengan 20 PCI slot supaya kita boleh jalankan apa sahaja perkakasan di dunia ini. Tetapi, ini tidak wujud lagi. Maka anda perlu beri perhatian tentang berapa banyak PCI slot pada sekeping papan induk ada. Untuk paling standard, 4 atau 5 PCI slot adalah sudah bagus. Tetapi jika anda hendak meletakkan banyak perkakasan bagus ke dalam, tidak lama lagi anda akan kehabisan slot.

Buku panduan (Manual)

Anda akan menyesal jika anda tidak memandang berat pada buku panduan papan induk. Jika anda beli papan induk yang tidak berjenama, anda akan menghadapi masalah jika buku panduan itu ditulis dalam bahasa Taiwan dan sebagainya yang anda tidak faham. Pastikan anda melihat pada buku panduan papan induk dan fahaminya. Asus, Abit, FIC, Tyan, dan beberapa syarikat yang bagus lain datang dengan buku panduan yang bagus juga. Perkara lain untuk diingati adalah biasanya pengeluar-pengeluar papan induk yang bagus juga mempunyai laman web yang bagus dan anda boleh kadang-kadang cari maklumat sokongan di situ.

Faktor Bentuk

Adalah lebih baik mencari casing yang sesuai bentuknya dengan motherboard, dan sebaiknya untuk sekarang adalah casing ATX. ATX mengintegrasikan semua sambungan bukan seperti jenis lama iaitu AT yang mana anda mesti melakukan semua plugin.

Chipset

Chipset adalah pusat penyambung papan induk anda. Anda perlu berikan perhatian kepada apa jenis chipset pada papan induk sebelum membuat pembelian. Chipset adalah bertanggungjawab sepenuhnya untuk perkakasan apa papan induk anda akan menyokong sekarang dan pada masa depan. Ia kawal semua. Jika papan induk anda tidak akan menyokong ATA-66, AGP 4x, Direct RAMBUS, dan sebagainya maka ia adalah kerana chipset.

Sokongan Perkakasan

Ini adalah satu fungsi chipset, dan anda perlu untuk memandang berat tentang hal ini. Pertama, anda perlu mengetahui pemproses-pemproses apa perkara ini akan menyokong. Banyak papan induk Celeron tidak akan menyokong Pentium II atau Pentium III, sebagai contoh. Dan jangan harap satu Slot 1 akan menjalankan satu AMD K7 Athlon. Untuk mendapat idea bagi proses upgrade pemproses, lihat pada papan induk yang ada multiplier. Sebagai contoh, anda mahu menjalankan satu Pentium III 450 pada satu ketetapan 4.5x100MHz. Tetapi, apa kalau anda mahu kemudian terlarat untuk meningkatkan kepada 650MHz? Anda mahu untuk memastikan papan induk ini akan menyokong yang 6.5x pengganda (multiplier). Biasanya pengeluar akan membuat maklumat ini amat jelas untuk anda.

Review

Akhir sekali , sebelum membeli papan induk, cuba dahulu baca atau ambil tahu pendapat-pendapat orang lain terutamanya pendapat pakar. Anda boleh semak laman-laman web yang buat review tentang perkakasan dan baca tentang papan induk. Tanya juga pendapat penjual-penjual dan juruteknik yang bertugas agar kepuasan pembelian nanti dapat dikecapi.
Technorati Profile

0 comments:

Post a Comment