Galaksi Gelap terus menjadi teka-teki ahli Astronomi


Teleskop Angkasa Hubble sudah gagal untuk mengungkapkan jumlah bintang yang diharapkan di awan hidrogen yang dikira-kira dengan galaksi yang misteri yang dikenal sebagai VIRGOHI21. Penelitian menaikkan gagasan bahawa awan gas adalah satu-satunya contoh yang dikenali sebagai 'galaksi gelap' yang mana tidak pernah memulai kelahiran bintang.

Galaksi difikirkan untuk bergabung dari biasa, atau baryonic, jisim yang sudah berkumpul di awan jisim gelap yang hipotetis. Tetapi kajian sudah membelok ke lebih sedikit galaksi daripada yang di jangkakan, menyarankan bahawa – yang tidak diketahui sebabnya – beberapa galaksi dilahirkan mati, dan gagal untuk membentuk bintang.

Penemuan VIRGOHI21 pada 2005 kelihatannya memberikan bukti pertama bahawa galaksi gelap ada. Tetapi, sejumlah peneliti menyarankan bahawa VIRGOHI21 ditarik dari dekat galaksi NGC 4254 ketika galaksi lain memanggil NGC 4262 menembak lewat itu 900 kilometer per detik. Memang, NGC 4254 mempunyai satu lengan menonjol bintang yang melengkung terhadap VIRGOHI21, menyarankan semacam hubungan di antara keduanya.

Tetapi Robert Minchin dari Arecibo Observatory mendiskaun model "tembak dan lari" seperti itu. "Jika hidrogen di VIRGOHI21 sudah ditarik oleh galaksi dekat, interaksi sama sudah sebaiknya mengeluarkan bintang juga," kata Minchin.

Dia dan rakan-rakannya menggunakan Hubble untuk melihat ke langit melepasi 50.000 x 50.000 tahun cahaya, dipusatkan pada posisi awan hidrogen. Mereka menemukan hanya 119 bintang raksasa yang merah. Itu adalah jumlah yang ditemukan di daerah khas ukuran sama di ruangan antara galaktik dan tiga kali kurang dari diharapkan kedatangan jika awan menjadi sepotong besar pecahan celestial.

Galaksi yang amat berat

Malahan, Minchin percaya kepada lengan bintang NGC 4254 terhasil dengan graviti VIRGOHI21 sendiri. Dia mencapai kesimpulan ini sesudah belajar tentang objek ini dengan Westerbork Synthesis Radio Telescope (WSRT) di Belanda, yang mengetahui emisi dari atom hidrogen.

Ukuran WSRT yang pemecahan resolusi tinggi yang baru menyarankan bahawa VIRGOHI21 adalah memang satu benda, mengesampingkan saranan sebelumnya bahawa pusingannya adalah satu ilusi yang disebabkan oleh dua awan gas yang melewati.

Tetapi mereka mengesahkan misteri yang diangkat oleh studi sebelumnya. Berat jisim normal objek adalah beberapa ratus juta kali dari berat matahari. Tetapi ia aadlah jisim gelap – ditunjukkan dengan belajar kecepatan pergiliran awan – kelihatannya mempunyai berat sebanyak-banyaknya 100 kali.

Kadar itu begitu lebih tinggi daripada yang dijangkakan – di setiap galaksi lain, jisim gelap lebih berat dari jisim biasa oleh faktor sebanyak hanya 10 kali. "Sekalipun ini menjadi galaksi gelap, tidak adalah apa yang anda harapkan untuk diketemukan." Jumlah barion terlalu rendah, kata Michael dari Merrifield Universiti Nottingham di UK, yang mana bukan dari kumpulan Minchin.

Minchin mengakui bahawa ini adalah teka-teki. Sejumlah kajian di observatorium radio Arecibo dan lain bertujuan untuk menemukan lebih banyak contoh galaksi gelap, yang dapat memberi keterangan tentang berapa banyak jisim gelap yang terkandung pada mereka. Sampai setakat ini, walaubagaimanapun, kajian mendapati bahawa sedikit untuk padan dengan karakteristik VIRGOHI21.


Gas hidrogen neutral mengalir di antara NGC 4254 (atas kiri) dan galaksi gelap VIRGOH121 (tengah kanan) pada imej radio ini. Studi baru menyarankan VIRGOHI21 's graviti bertanggung jawab atas NGC 4254’s berat sebelah bentuk; dulunya, difikirkan untuk sudah disebabkan oleh interaksi dengan galaksi NGC 4262 (bawah kiri) (Image: R Minchin/Arecibo Observatory/Cardiff U/Isaac Newton Telescope/WSRT)

0 comments:

Post a Comment